Sejarah Dan Perkembangan Komputer


Sejarah Dan Perkembangan Komputer|Sejarah Komputer terus berkembang dari satu generasi ke generasi. Admin nak bercerita secara ringkas sejarah tetapi penuh di sini.
Komputer, sudah tentu, kita sudah biasa dengan peranti ini . Dari mula dicipta, komputer telah berubah dan berkembang sangat pesat.

Sekarang komputer tidak hanya untuk pemprosesan perkataan dan data, komputer telah menjadi satu "semua-bulat".

Kami bermain permainan, mendengarkan muzik, membuat filem dan animasi, tugasan sekolah lengkap dan lain-lain, semuanya boleh diselesaikan dengan komputer. Sistem komputer di kasa pasar raya yang boleh membaca barang keperluan kod, pusat panggilan, yang mengendalikan berjuta-juta panggilan dan komunikasi, rangkaian komputer dan Internet untuk menyambung pelbagai bahagian dunia, semua menggunakan komputer. Agar tidak ketinggalan, maka kita mesti belajar komputer seawal yang mungkin.

Adakah anda tahu apabila komputer mula dicipta? Dan bagaimana pula dengan sejarah perkembangannya untuk menjadi komputer canggih hari ini? Nah, pada kesempatan ini kami ingin menjemput anda untuk melihat kembali kepada tahu bagaimana komputer mula sejarahnya. Kami akan bekerjasama untuk melihat komputer berkembang dengan masa untuk mencapai bentuk ini, selamat membaca.

Sejarah Generation Computer I - V

Asal-usul sejarah komputer tidak dapat dipisahkan daripada keperluan manusia untuk mengetahui bagaimana keputusan pengiraan, dari pengiraan sangat mudah untuk sangat kompleks. Dalam usaha untuk mendapatkan maklumat yang tepat dan cepat, orang yang sentiasa mencari untuk mencari seorang data kiraan alat dan pemprosesan yang lebih baik. Pada mulanya semua alat-alat kiraan didorong secara manual dengan kuasa manusia (Tempoh Tahun Manual 1000 SM - 1641 M), kemudian mengira alat yang dibangunkan menggunakan pendorongan mekanikal menggunakan handlooms roda bergigi (Tempoh Mekanikal 1642-1885). Dalam perkembangan selanjutnya, alat pengiraan, mekanik enjin mula menggunakan elektrik (tempoh Electromechanical 1886-1945), dan perkembangan terkini menggunakan litar elektronik (Tempoh Elektronik 1946 - kini).

Pada permulaan, ini kita memasuki generasi komputer. Berikut adalah penjelasan bagi setiap generasi komputer:
Generasi Komputer Saya

Sejarah generasi pertama komputer mula menghadiri dalam 1946 - 1956, beberapa ciri-ciri utama generasi ini termasuk:

Menggunakan tiub vakum (tiub vakum) sebagai litar.

Saiz fizikal komputer yang memerlukan bilik yang luas dan meletakkan pada kuasa besar.

Mempunyai media storan luaran seperti pita magnetik atau drum magnetik.

Hanya dikawal dengan bahasa mesin (bahasa mesin)

Sebagai contoh generasi pertama ini termasuk:

ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer)


ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer) telah dibangunkan pada tahun 1946 oleh John W. Mauchly dan J. Presper Eckert Universiti Pennsylvania adalah Tujuan Umum Pertama Elektronik Komputer.

UNIVAC (Universal Automatic Computer)


UNIVAC (Universal Automatic Computer) telah digunakan sebagai input media pita magnet dan output. Ia adalah komputer komersial pertama yang digunakan oleh Biro Banci Amerika Syarikat yang akan digunakan dalam pengiraan banci penduduk dan komputer pertama yang dibuat untuk tujuan aplikasi perniagaan.

IBM 701 dan IBM650


IBM650 IBM 701 dan komputer mempunyai komersil yang besar. Ia menggunakan drum magnetik untuk simpanan luar.

Generation Computer II

Sejarah generasi kedua menjadi popular pada awal 1960-an. Beberapa ciri-ciri utama generasi ini termasuk:

Ia menggunakan transistor ke litar. Transistor dibangunkan di Bell Laboratories pada tahun 1947.

Lebih kecil, lebih cepat, boleh dipercayai, dan cekap tenaga daripada generasi pertama komputer.

Menggunakan bahasa perhimpunan yang terdiri daripada singkatan untuk menggantikan kod binari

Contoh komputer generasi kedua dibangunkan apabila ia adalah IBM 1401. Sejak 1965, kebanyakan perniagaan besar menggunakan komputer untuk memproses penjanaan maklumat kewangan.



Generation Computer III


Sebagai contoh generasi ketiga ini komputer termasuk:

IBM S/360


IBM S / 360 direka untuk perniagaan dan kejuruteraan.

GE 600 dan GE 235


General Electric GE 600 dikeluarkan dan 235 GE.

NCR Century


National Cash Register dikeluarkan siri NCR Century

Generation Computer IV

Sejarah generasi keempat komputer (1971), beberapa ciri-ciri utama generasi ini termasuk:

Bermula membangunkan komputer mikro menggunakan pemproses dengan 

mikropemproses kegunaan am yang dibangunkan oleh Intel (Intel 8080)

Mula menggunakan LSI (Large Scale Intergartion) yang beribu-ribu pemadatan IC (litar bersepadu) dalam cip. Kemudian membangunkan VLSI (Very Large Scale Integration).

Dalam generasi ini kebanyakan sistem operasi komputer telah menggunakan konsep GUI 

(Grapihical Antara Muka Pengguna). Sebagai sistem operasi Microsoft Windows yang dibuat oleh Microsoft Corp.

Apple II


Apple II telah dibangunkan oleh Steve Jobs dan Steve Wozniak. Gambar pada komputer Apple II oleh Steve Jobs dan Steve Wozniak.

PC IBM

IBM PC setara dengan jisim yang dihasilkan oleh pelbagai syarikat komputer mikro begitu popular hari ini. IBM PC terus berkembang dari IBM PC / XT, IBM PC / AT, IBM PC / 386, IBM PC / 486 menggunakan Intel 8088 mikropemproses, 80286, 80386, 80486, bersebelahan dengan siri Intel Pentium. Syarikat ini mengeluarkan mikropemproses bukan Intel, terdapat juga syarikat AMD (Advanced Micro Devices).

Generation Computer V


Sejarah generasi komputer V dibangunkan sejak tahun 1985, beberapa ciri-ciri utama generasi ini termasuk:

Di Jepun ditubuhkan ICOT (Institut Teknologi New Komputer) untuk membangunkan komputer generasi kelima, yang mewujudkan komputer yang berkuasa dan bijak.

Pembangunan sistem komputer yang mempunyai unsur-unsur kecerdasan buatan yang boleh melakukan ciri-ciri kerja seperti manusia (pintar, imaginasi dan intuisi) dalam bahasa asli (bahasa sehari-hari).

Kemajuan Rakyat Komputer

Dalam sejarah komputer, deretan angka di bawah adalah mereka yang menyumbang dalam pembangunan. Antara mereka ialah Charles Babbage, Ada Augusta Byron, Herman Hollerith, Thomas Watson, Bob noyse dan Gordon Moore, Steve Jobs dan Steve Wozniak, Bill Gates dan Paul Allen, Richard Stallman, Linus Torvalds. Di sini kita akan melihat apa jenis perkhidmatan angka:

Charles Babbage

Pencipta dan ahli matematik yang dilahirkan di England pada tahun 1791. model yang berjaya membuat mesin dipanggil Engine Perbezaan dan reka bentuk enjin Analisis. Rumah-rumah yang sudah biasa dengan Mr. Komputer Moden (Bapa kepada komputer moden) untuk reka bentuk Engine Analisis mempunyai lima elemen yang terdapat dalam komputer moden, iaitu:

Input Alat (peranti input).
Penyimpanan data untuk diproses.
Pemprosesan Tool.
Pemprosesan unit kawalan
Output ganti (peranti output)

Augusta Ada Byron

Dikenali sebagai programmer pertama (First Computer Programmer) kerana ia membantu untuk membangunkan arahan untuk menjalankan Analytical Engine.

Herman Hollerith

Pada tahun 1886 menjadikan Mesin menjadualkan yang digunakan untuk mengira keputusan banci penduduk Amerika Syarikat pada tahun 1890 dengan cepat. Pada tahun 1896 mengasaskan menjadualkan Machine Company, dan pada tahun 1924 bergabung dengan dua syarikat lain dan membentuk International Business Machines Corporation - IBM Co.

Thomas Watson

Pada 1924 - 1956, yang membawa Mesin Perniagaan Antarabangsa (IBM) dan berjaya membawa IBM menguasai pasaran sebagai pembekal mesin dan komputer pemprosesan data mula menjadi pemaju terkemuka. Sejak tahun 1981, IBM memasuki perniagaan mikrokomputer dengan memperkenalkan IBM PC.

Bob Noyce dan Gordon Moore

1968 diasaskan Intel pada tahun 1971 dan memperkenalkan mikropemproses pertama (4004).

Steve Jobs dan Steve Wozniak

Pada tahun 1976, Apple memperkenalkan komputer pertama yang pertama dengan keyboard dan skrin. Membentuk Apple Computer Inc. dan membangunkan Apple II. Syarikat mengembangkan tetikus Apple yang pertama untuk menggunakan komputer peribadi pada tahun 1983.

Bill Gates dan Paul Allen

Sebagai pengasas syarikat Microsoft. Pada tahun 1980, IBM memilih Microsoft untuk membangunkan sistem pengendalian bagi IBM PC dan sistem operasi yang dikenali sebagai MS-DOS. Pada tahun 1990 syarikat Microsoft menguasai pasaran perisian (perisian) dengan tahap penggunaan sistem operasi Microsoft Windows dengan pelbagai program aplikasi untuk keperluan perniagaan, kejuruteraan, pendidikan, dan peribadi.

Richard Stallman

Tahun 1984 memulakan projek GNU (GNU Not Unix), sistem operasi Unix seperti yang merupakan perisian percuma. Pada tahun 1985 lembaga menubuhkan Yayasan Perisian Bebas, yang menaja pembangunan perisian percuma.

Linus Torvalds

Pada tahun 1991 beliau membangunkan sistem operasi Linux dan Sumber Terbuka diedarkan. Sistem operasi Linux digunakan secara meluas untuk sistem pelayan pada rangkaian.

Perihalan Sejarah Komputer dan Pembangunan, mungkin berguna. 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Write a Comment

PERINGATAN: Pihak F&S NETWORK tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian dari pihak kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

PALING HOT

Subscribe Now!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner


Top