STATUS BANTUAN PRIHATIN NASIONAL B40 & M40


Bantuan Prihatin Nasional adalah salah satu bantuan yang disediakan oleh Kerajaan dalam Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat yang akan diberikan secara one-off kepada golongan B40 dan M40.
Pemberian Bantuan Prihatin Nasional bagi golongan B40 adalah berdasarkan pangkalan data Bantuan Sara Hidup. Manakala Bantuan Prihatin Nasional bagi golongan M40 adalah berdasarkan data percukaian Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM).
Ada sesetengah individu masih keliru tentang status Bantuan Prihatin Nasional sama ada mereka layak atau tidak.
Dalam kes B40, biasanya individu ini gagal mendapat Bantuan Sara Hidup(BSH) sama ada tidak memohon atau permohonan mereka tercicir. Jadi menjadi kerisauan kepada mereka sama ada berhak untuk mendapat Bantuan Prihatin Nasional B40.
Manakala M40, biasanya individu ini tidak mempunyai data atau tidak pernah membuat potongan cukai dan tidak pernah istiharkan pendapatan mereka kepada LHDN. Jadi mereka juga masih keliru dengan status terbaru ini.
Untuk tujuan SEMAK STATUS BANTUAN PRIHATIN NASIONAL B40 & M40, penerima yang layak menerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40 boleh membuat semakan status mulai 1 April 2020.
Penerima yang layak menerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40 boleh membuat semakan status mulai 1 April 2020. Pangkalan data BPN adalah berdasarkan:
1) Untuk B40, senarai penerima BSH yang diluluskan, dan
2) Untuk M40, senarai pembayar cukai pendapatan yang memenuhi kriteria pendapatan BPN yang ditetapkan
Semakan status boleh dibuat di Portal Rasmi berikut :
Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi pihak Kementerian atau LHDNM melalui nombor-nombor telefon atau saluran-saluran berikut:
Kementerian Kewangan
No telefon : 03-8882 9087 /03-8882 9191 /03-8882 4565 /03-8882 4566
Waktu operasi : Jam 9 pagi – 5 petang /Ahad – Jumaat (Mulai 29 Mac 2020)
Atau
LHDNM
1-800 882 747 / 03-8911 1000 . Jam 9 pagi – 5 petang /Ahad – Jumaat (Mulai 30 Mac 2020)
KAEDAH BAYARAN BANTUAN PRIHATIN NASIONAL
Kaedah bayaran Bantuan Prihatin Nasional B40 adalah seperti berikut:
1) Ada maklumat akaun – bayaran adalah secara kredit ke akaun; atau
2) Jika status bayaran adalah gagal kredit – bayaran adalah secara tunai di Bank Simpanan Nasional
3) Tiada akaun – bayaran adalah secara tunai di Bank Simpanan Nasional
Kaedah bayaran Bantuan Prihatin Nasional M40 adalah seperti berikut:
1) Bayaran akan dibuat melalui akaun bank yang dinyatakan di dalam BNCP terkini yang telah dikemukakan.
2) Bayaran akan dikreditkan ke akaun bank ketua isi rumah.
3) Jika taksiran bersama telah dipilih semasa mengemukakan BNCP, bayaran akan dikreditkan ke akaun bank atas nama pembayar cukai yang ditaksir.
Jika akaun bank yang didaftarkan adalah tidak aktif atau tutup :
Bagi Bantuan Prihatin Nasional B40:
Sekiranya status pengkreditan adalah Gagal Kredit, pembayaran akan dibuat secara tunai melalui Bank Simpanan Nasional.
Bagi Bantuan Prihatin Nasional M40:
Pemohon boleh mengemaskini maklumat akaun bank melalui aplikasi e-Kemaskini (https://ez.hasil.gov.my/ci/ > e-Kemaskini > Profil Diri) untuk memastikan maklumat akaun bank adalah terkini dan aktif. Pastikan akaun bank adalah atas nama penerima.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Write a Comment

PERINGATAN: Pihak F&S NETWORK tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian dari pihak kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

PALING HOT

Subscribe Now!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner


Top